آردوینوآموزش آردوینو

آموزش گام به گام آردوینو قسمت چهارم: متغیر ها در آردوینو

متغیر چیست؟

در هر زبان برنامه نویسی، چه در محیط آردوینو یا هر پلتفورم دیگری ، شما نیاز به ذخیره و پردازش داده ها و اطلاعات دارید. برای مثال میخواهید نام کاربر را توسط نرم افزار خود گرفته و ذخیره کنید و یا در آردوینو میخواهید تغییرات دما را همزمان با زمان نمایش دهید.   برای این کار لازم است داده ها را برای استفاده راحت تر در تمام کد، داخل یک ظرف بریزید. این ظرف ها همان متغیر ها هستند که هر کدامشان یک نوع از داده را درون خود قرار میدهند.

برای مثال نام کاربر باید در ظرفی قرار بگیرد که فقط جنس متن را می پذیرد و یا سن کاربر باید در ظرفی قرار بگیرد که فقط اعداد صحیح را می پذیرد. همانطور که در دروسی مانند ریاضی و فیزیک متغیر هایی را آموختیم که مقدار آنها مکن است تغییر کند و عددی ثابت نیست، در برنامه نویسی آردوینو نیز با چنین تعریفی سر و کار داریم.

متغیر در آردوینو

چگونگی استفاده از متغیر ها

برای استفاده از متغیر ها باید بهترین نوع متغیر را انتخاب نمود، برای مثال شما باید نوع داده خود را به دقت بررسی کنید و تشخیص دهید که داده های شما از چه نوع است، اعداد اعشاری، اعداد صحیح(اعداد کوچک، اعداد بزرگ) و یا متن. در جدول زیر نمونه ای از متغیر های پرکاربرد در محیط آردوینو و زبان C++ را مشاهده میکنید که مقادیر و نوع داده پشتیبانی شده، در جلوی آن نوشته شده است.

نوع حافظه مورد نیاز مقدار قابل نگه داری(تخصیص)
Char ۱byte -۱۲۸ to 127 or 0 to 255
unsigned char ۱byte ۰ to 255
int ۴bytes -۲۱۴۷۴۸۳۶۴۸ to 2147483647
unsigned int ۴bytes ۰ to 4294967295
unsigned short int ۲bytes ۰ to 65,535
long int ۸bytes -۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۸ to ۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۷
signed long int ۸bytes -۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۸ to ۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۷
String ۸bytes نوع داده های رشته ای(حروف و اعداد)
float ۴bytes +/- ۳.۴  +/- 38

روش استفاده از متغیر ها

برای شناسایی و ساخت یک ظرف از ، یک سینتکس و حالت کلی وجود دارد و آن هم به شرح زیر است:    

Int I =10;
Int I;
String name = "DATOS";
Char c = 's';

 هر دو نوع در تعریف کردن صحیح است با این تفاوت که در نوع دوم مقدار نیز تعریف نمیشود و به صورت پیشفرض مقدار متغیر صفر است.

متغیر های محلی و سراسری

متغیر ها به دو نوع محلی و سراسری تقسیم میشوند، آن هایی که در درون توابع و عملگرا ها (برای مثال تابع Loop) قرار داشته باشند فقط در همان تابع قابل استفاده اند و به آنها متغیر محلی گفته میشود.
همچنین متغیر های سراسری نیز در خارج از توابع و در اول کد نوشته می شوند و در تمامی کد(از جمله تابع ها) قابل استفاده اند. به مثال زیر توجه کنید:

local variable

//_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-www.datosrobo.com


#include "Arduino.h"


void setup()
{
  int myAge = 17;
  Serial.begin(9600);
  Serial.println(myAge);
}

void loop()
{
  Serial.println("my age variable is not available in void loop!"); 
  delay(1000);
}

global variable


//_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-www.datosrobo.com

#include "Arduino.h"

int myAge = 17;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  Serial.println(myAge);
}

void loop()
{
  Serial.println(myAge++); 
  delay(1000);
}

این قسمت از آموزش به پایان رسید، در قسمت های بعدی با چند مثال کاربرد آن ها را بصورت واضح تر توضیح خواهیم داد.
همچنین میتوانید از مطالب زیر دیدن کنید:
sparkfun – variables
Arduino.cc – vairables

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن