آردوینوآموزش آردوینوپروژه آردوینو

آموزش گام به گام آردوینو قسمت دهم: راه اندازی نمایشگر کاراکتری

در این قسمت شما طریقه اتصال یک نمایشگر کاراکتری LCD به آردوینو خود را فرا می گیرید. گاهی در پروژه ها لازم است تا مقادیر و یا پیام هایی را به کاربر نمایش دهید که در این موارد نیاز است از یک نمایشگر استفاده کنید.

نمایشگری که از آن در این درس استفاده خواهیم کرد ، دارای پشت زمینه ی LED می باشد و می تواند دو ردیف و در هر ردیف ۱۶ کاراکتر را نمایش دهد. همانطور که می بینید ، برای هر حرف یک مستطیل در نظر گرفته شده است که هر کدام آن ها از چندین پیکسل تشکیل شده است. در این درس ما برنامه نمایشگر را از کتابخانه آردوینو اجرا می کنیم.  

قطعات مورد نیاز

۱ برد آردوینو Uno R3۱ عدد
۲ برد بورد۱ عدد نمایشگر کاراکتری
۳ پتانسیومتر ۱۰ کیلو اهم ۱عدد
۴ نمایشگر LCD ۱عدد نمایشگر کاراکتری
۵ جامپر۱بسته نمایشگر کاراکتری

آرایش برد بورد

نمایشگر ال سی دی به ۶ پایه آردوینو نیاز دارد تا اطلاعات دیجیتال را ارسال و یا دریافت کند. همچنین برای عملیاتی شدن نمایشگر به منبع ۵ ولت و زمین نیاز است.

نمایشگر کاراکتری

در این مدار اتصالات زیادی وجود ندارند. همچنین نمایشگر کاراکتری را در بالای برد بورد بگذارید تا تشخیص پایه های آن راحت تر شود مخصوصا اگر هر ردیف آن دارای شماره شود.

شما می بینید که نمایشگر شما دارای کانکتور نمی باشد. بنابراین بایستی به نحوی که در قسمت بعد خواهیم گفت، برای آن کانکتور در نظر بگیریم.

نمایشگر کاراکتری

لحیم کردن کانکتور ها به نمایشگر:

نمایشگر به ۱۶ پایه نیاز دارد پس اگر کانکتور های شما به صورت رشته ای و  بیش از این عدد می باشد ، آنگاه باید آن را به اندازه ۱۶ پایه کوتاه کنیم.

آنگاه ۱۶ پایه را در مادگی های روی نمایشگر کاراکتری جا دهید و از یک طرف شروع به لحیم کاری آن نمایید. بهتر است که طرف بلند این کانکتور ها در پایین نمایشگر باشد تا راحت تر و بهتر بر روی برد بورد جا بگیرد.

می توانید قبل از لحیم کردن پایه ها ، کانکتورها را در برد بورد گزاشته و سپس نمایشگر را به آن متصل کنید تا هنگام لحیم کاری ، هر کانکتور به صورت صاف و ایستاده لحیم شود. در غیر اینصورت ممکن است که پایه های اول به صورت صاف لحیم شده، اما پایه های بعدی کج و مورب شوند. 

نمایشگر کاراکتری

کد آردوینو

برنامه آردوینو خود دارای کتابخانه نمایشگر ال سی دی است که می توانید برای راحتی کار،  از آن استفاده کنید. برای اینکار شما می توانید از نمونه برنامه های آردوینو استفاده کنید. به عنوان مثال برنامه ای که در آدرس زیر قرار گرفته را بیابید.

File → Examples → Liquid Crystal → HelloWorld

این مثال از پایه های متفاوتی نسبت به آنچه که ما می خواهیم از آن استفاده کنیم ، تعریف کرده است. بنابراین خط زیر را در برنامه پیدا کرده.

    ;(LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2

و آن را به صورت زیر تغییر دهید:

    ;(LiquidCrystal lcd(7, 8, 9, 10, 11, 12

حال برنامه را بر روی آردوینو خود بارگذاری کنید. شما پیغام hello, world  را به همراه یک عدد که در حال افزایش می باشد بر روی نمایشگر کاراکتری خود خواهید دید.

اولین نکته در مورد برنامه خط زیر است :

    <include <LiquidCrystal.h#

این خط کتابخانه Liquid Crystal را از آردوینو فراخوانی می کند. سپس به خطی می رسیم که بایستی آن را تغییر دهیم. این خط مشخص می کند که کدام پایه از آردوینو باید به کدام پایه از نمایشگر متصل شود.

    ;(LiquidCrystal lcd(7, 8, 9, 10, 11, 12

شناسه های این دستور به شکل زیر است:

(Display Pin Name Display Pin Number Arduino Pin (in this example

RS 4 7 E 6 8 D4 11 9 D5 12 10 D6 13 11 D7 14 12

بعد از بارگذاری این دستور، باید چراغ  پشت زمینه نمایشگر حتما روشن باشد. برای نمایش متن هم باید پتانسیومتر را تنظیم کنید.

تابع راه اندازی void setup:

      ;(lcd.begin(16, 2

;(“lcd.print(“hello, world

اولین دستور به کتابخانه کریستال مایع می گوید که نمایشگر ما چه تعداد ردیف و ستون دارد. در خط دوم پیامی را که در خط اول  نمایشگر قرار است نشان داده شود را مشخص می کند.

تابع حلقه void loop:

     ;(lcd.setCursor(0, 1

     ;( lcd.print(millis()/1000

در اولین دستور ما محل قرار گرفتن نشانگر ال سی دی (محلی که قرار است نوشته در آنجا پدیدار شود) را مشخص می کنیم. مطابق دستور فوق ما محل نشانگر را در ستون ۰ و ردیف اول در نظر گرفتیم. در نظر داشته باشید که هم ستون ها و هم ردیف ها از عدد ۰ شروع می شوند.
خط دوم نمایانگر زمانی است که از شروع آردوینو می گذرد. این زمان با ریست آردوینو صفر شده و در واحد میلی ثانیه می باشد.

تابع ()lcd.clear: این تابع نیز محتویات نمایشگر را به کلی پاک میکند.

– یکبار دکمه ریست را بفشارید. خواهید دید که شمارشگر از اول شروع به شمارش زمان می کند.
– بیایید مکان نشانگر را  که زمان را نشان می دهد عوض کنید تا در جای دیگری آن را نمایش دهد.

این مطلب آموزشی نیز به پایان رسید، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مطالب زیر دیدن کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن